Wednesday, November 11, 2009

Forgive & forget

Mana² pun saya baca atau dengar, pasti ada terjumpa ayat learn to forgive & forget. Bagi saya perkara ini is something that easily said, hardly done. Fakta. Nak memaafkan mudah tetapi tidak senang melupakan. Tapi betul ke kita memaafkan sedang kita tak melupakan. Ya lah, kalau asyik teringat, terkenang apa yang telah diperlakukan atau terjadi? Sedangkan Nabi ampunkan umat, mengapa tidak kita? Mudah, because we are only normal human being. Terkurang sana, tercela sini, terlalai selalu.

Bagi saya perkara ni terpulanglah kepada yang empunya diri. Kalau betul² dia ikhlas tentu dia akan forgive and forget. Saya kadang-kala mudah forgive tapi susah forget. Fuh! Rojak sungguh bahasa. Stylo! ;) Iye lah, saya manusia biasa. Mana mungkin saya lupakan titik hitam dan negatif yang berlaku pada diri saya. Saya tahu saya dah memaafkan pasal saya tidak merasa berdendam. Cuma mungkin hubungan saya dengan orang itu tidak lah seharmoni sebelumnya. Adalah sedikit kureng here and there. To cut it short, it'll never be the same again.

Macam mana pulak kalau orang yang buat onar dengan kita tuh orang yang penting dalam hidup kita? Adik-beradik, pasangan atau the best buddy of yours? Give and take, ya? Kalau lah setiap masa saya boleh praktikkan sebegitu, bahagia. Kesabaran pun ada hadnya. Apa yang penting, kalau dah buat kesilapan, janganlah diulangi lagi dan perbaikilah diri. As simple as that, but if only you are willing to change for good. Nak berubah secara drastik pun lambat-laun fail jugak nanti. Biarlah berdikit² dan yang penting bagilah ruang dan peluang kepada pesalah tersebut. Yang paling penting, ruang untuk diri kita sendiri, muhasabah diri.

Itu bagi yang betul² nak insaf. Kalau memang dah begitu rupa perangai sejak azali dan tiada harapan nak menyesal, lupakan saja lah. Tak perlu menangguk di air keruh. Buang masa. Biarlah dia dengan dunianya. Berdoalah supaya terbuka hatinya untuk berubah. Mengungkit dan menyakiti hatinya semula pun tidak akan membantu. Siapa yang untung? Bagi saya, selain dapat dosa, sakit lagi hati kita. Tiada kesudahan. Lu pikirlah sendiri.

Kesimpulannya, cukuplah kita sendiri tahu samada kita dah forgive and forget atau forgive tapi tak forget. Pucuk pangkalnya hati. Kalau dah terkesan, tercalar atau tercedera parah tak salah kalau kita tak dapat melupakan. Lumrah manusia, yang negatif lagi dewa dari yang positif. Dan kalau kita nak perbaiki diri kita, nak belajar macam mana nak maaf dan lupakan, sesungguhnya kita dapat melepasi satu lagi fasa dalam hidup kita. Murni. Saya sendiri masih tercari² method yang sesuai. Mungkin saya patut belajar menulis di atas pasir. Sekali ombak datang, nyah segalanya. Tapi sebelum tu kena cari rumah tepi pantai lah. Kalau tsunami datang, selamatlah dengan saya² dilupakan. Tiada maaf bagimu.

But for now, I just let myself forgives, though deep inside my heart hurts. Yang pasti kemaafan sudah diberi. Cukup.

Saya rindu anak² saya, yang ini fakta tidak berkaitan.

2 comments:

@tune® said...

eza...
aku simpan dendam

@xiM said...

i dont believe in forgive and forget..

i forgive,but i will never forget..

titik..