Wednesday, January 6, 2010

Making make-up

Seingat saya, saya mekap sakan 2 kali je seumur hidup. Masa tunang dan kawen. Even hari-hari biasa ke ofis pun saya lebih senang tepek moisturizer and bedak jonhson&johnson aje. Nak apply lip gloss pun saya tak reti :P Sometimes I wonder how certain women ada masa dan kerajinan nak bermekap sakan ke tempat kerja. Pukul berapa lah agaknya mereka bangun dan berapa lama pulak masa yang mereka ambil untuk apply mekap. Before solat nak kena bersihkan mekap, lepas solat nak kenakan lagi mekap. Fuh! Mak salute la korang nyah! Hehehe. Kekadang teringin jugak nak mekap-mekap. Tapi... Itu lah... Tak reti lah pulak. Tak reti mekap satu hal lah kan, lagi satu saya tak reti nak lama-lama depan cermin. Mana nak bersiap lagi, anak² pulak sibuk mama itu, mama ini. So saya kena cepat, tangkas dan paling penting kemas. Tapi memang dari dulu saya begitu, sedari zaman anak dara lagi ;)

Wonder jugak macam mana reaksi en hubby kalau tiba-tiba saya bertukar wajah. Mahu terbeliak biji mata dia dan paling sadis saya dapat bayangkan ayat ini bakal keluar dari mulut dia, "You buang tebiat apa?". Kompem! Hahaha. Itu kalau mekap tetiba jadi badut lah, tapi kalau mekap just nice, tak tebal, nipis, tipis, agak² natural ok lah kot ;)

Normal lah kan kalau kaitkan wanita dan mekap. Cuma saya je lah kot, abnormal :P Saya takde talent ke arah itu. That's all. Tapi dapat jugak duit saya tumpu ke tempat lain rather than beli mekap tiap-tiap bulan, kan? ;)

Orang kata emak borek, anak dara rintik. Saya tak pernah mekap depan anak dara saya. Tapi saya terkejut bila tiba² dia tunjuk aksi bermekap pada saya. You all boleh bayang lah kan macam mana dia konon² tepek foundation on her face and lipstick on her lips. Mana lah awak belajar tuh nak oi?! Haa kuah yang tumpah ke nasik awak tuh tak tau la mama mana datangnya tuh. Hehehe :P Well, women are always women, aye? ;)

p/s: mekap paling saya suka mekap masa nikah dan malam berinai saya. terkenangkan en hubby ketika itu, tergamam seketika. auwww! i miss that moment! ;)

6 comments:

~ Lady ell ~ said...

takpelah eza..asal tk selekeh takpe lagi...:)

de 'kool said...

tidak2 mesti bangun 2 jam awal dr biasa... hehee

gadiselatan said...

samela kiter eza, adik ann ajar berkali2 tp tang mekap nih ann mmg tak masuk ajar lah...siap expired lak mekap yg adik ann bg tuh..hahaha...

Lill said...

...hehehe..kelakar la ko cengko ade ke bngun jam 2 pagi? itu lukis muka kosong ke hape? ann & eza, xperlu sgt mekap beriya, janji kemas, bersih dan semestinya manis di pandangan mata diri sendiri lol!

i'm Lina said...

haha...dhirah lagi expert seh...

so mama...blaja makeup dgn anak dara awk yer :)

Ziana said...

dia tggu nk tgk ko tah bile2 nk make up..
dia start dulu..
hope mama nye ngikut laaa nnt
:P