Tuesday, October 13, 2009

Hukumnya makruh

Last weekend (it was Saturday or Sunday I forgot) I got a chance to watch Tanya Uztaz on TV9. It was about hidup berkat or something. Nama uztaz pun saya lupa. Tapi antara intipati nya apakah hukum kita meminta dipanjangkan umur. Jawab uztaz tuh hukumnya adalah makruh. Makruh tu boleh la dibuat tapi tak digalakkan lah kan. Terangnya lagi, itu dah meyelisihi yang afdal. Adalah lebih baik kita berdoa supaya diberikan keberkatan dalam usia kita. Itu lebih afdal. Katanya lagi semuanya, hidup, ajal dan maut sudah tertulis. Kalau nak mati, tak cepat dan tak lambat walaupun sesaat.

Artikel ini sangat menyentuh hati saya. Semoga kita semua mendapat keredhaan dan keberkatan-Nya. Amin.

Dari ‘Abdullah r.a katanya” pada suatu waktu Ummu Habibah isteri Nabi saw mendoakan "Wahai Allah! Panjangkanlah usiaku bersama-sama suamiku Rasulullah saw., dan dengan bapakku Abu Sufyan, dan dengan saudaraku Muawiyah.” Maka bersabda Nabi saw.,” Engkau memohon ajal yang sudah pasti ( tak dapat diubah), memohon jumlah hari yang sudah ditetapkan hitungannya, serta rezeki yang sudah dibagi-bagi, yang tak dapat disegera sebelum tiba waktu, dan dapat diundur sedikit jua pun dari waktu yang telah ditetapkan semula. Seandainya engkau mohon kepada Allah Ta’ala perlindungan dari siksa neraka atau dari siksa kubur, itu lebih baik dan lebih bagus.

Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah saw bersabda, “ Orang mukmin yang kuat (jasmani dan rohaninya) lebih disukai Allah Ta’ala daripada orang mukmin yang lemah. Namun begitu, kedua-duanya sama-sama mempunyai kelebihan.
Jagalah agar kamu selalu dalam keadaan (situasi) yang bermanfaat bagi dirimu dan mohonlah selalu pertolongan kepada Allah Ta’ala dan jangan bosan. Jika engkau mendapat cobaan, jangan berkata, seandainya (tadi) aku perbuat begini dan begitu (tentu tidak akan begini jadinya).” Tetapi ucapkanlah "Allah Maha Kuasa berbuat sekehendak Nya” Kerana kata-kata “Law” (seandainya/kalau) memberi peluang bagi syaitan.

p/s: sharing is caring...

1 comment:

gadiselatan said...

thanx sbb share info nih..klu tak ann pon tak tau..doa je la supaya hidup kita diberkati, kan...