Friday, October 22, 2010

It works!

Ingat tak post ni? Alhamdulillah, dengan izin Allah Nawfal tambah baik dah batuk dia. It has been 3 days since I started giving him the honey lemon tea remedy twice a day. Morning and at night before his sleep time. And alhamdulillah dia tak banyak bunyi bila disuruh minum air nih. Ye lah, dia memang peminat ice lemon tea. Kalau yang biasa kan lebih manis sebab pakai gula, lagipun sejuk, berais. This time more sour and it's served hot. Maybe sebab dia pun dah letih and rimas asik batuk je kan so dia redha. Sebab saya perasan bila dia batuk teruk baru² ni dia kerap mintak pam (inhaler), which it's only permitted at least every 4 hourly. Dah tak tahan la tuh kan. Baru je pam, nak pam lagi. 

So I decided to give a natural remedy for his cough for a try. Saya explain kat dia, "yang sakit including batuk ni semua dari Allah. So mama nak buat ubat untuk awak. Mama nak tengok awak sihat. Tak nak awak selalu pergi klinik, makan ubat and selalu pam. So awak kena minum lemon tea mama buat ni. Baca bismillah and doa supaya Allah sembuhkan awak semula." Alhamdulillah, it works! Happy nya saya. Thank you Allah! :) Saya nak teruskan til 2 more days. Lepas tu buat sekali je sehari til dia betul² rasa lega ;) Dalam kes ni saya percaya, keyakinan dan keredhaan tu penting. If you have faith in whatever you do, you'll always succeed! InsyaAllah :)

Batuk dia ni boleh jadi datang dari kesilapan saya jugak. Saya galak sangat makan ais. So anak² pun follow sama. Since dari dalam perut memang dah dilatih gitu kan. What I need to do now is to betulkan myself first. No more ice (at least in front of them). It's not good for their health. Saya jugak yang susah bila diorang selesema and batuk. No more icy water bila order makan. InsyaAllah. Semoga dipermudahkan :) 

Happy Friday you ols! :)

p/s: pic googled :)

2 comments:

citong said...

eza, skang musim panas n jerebu.. jgn laa bawak anak² kerap keluar umah. awk yg preggy pun sama gak kurangkan dok luar umah.
masa saya preggy dulu sy pernah selsema n batuk, sy amalkan gak minum limau suam campur madu sebelum dan selepas tidur. memang mujarab.
lepas tu sy amik 2 sudu madu sebelum tidur supaya selsema tak datang lagi.
alhamdulillah berkesan.

i'm Lina said...

sgt setuju!

better guna method natural dr bgantung kat ubat2.

aku buat lemon+honey+tea berkesan jugak eza.

letih la g klinik, then x baik2 pon batuk tu.