Monday, December 15, 2008

Kek batik sarawak


Teringat mase zmn skolah & mase zmn bercintan-cintun dulu. I love to make this kek batik. Simple. Lame dh x buat. Ade bdk opis buat harituh, sguh la sedap. So mtk resepi & do it myself. Alhamdulillah, menjadi. So skang nih kalau boleh, hari2 nk mkn bende alah nih. Addicted! :P


So sesape yg teringin cam aku, leh la try resepi nih ;)

Kek Batik Sarawak
Bahan-bahan ( untuk 3 loaf tin )
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 1 cawan milo
  • 1 suduteh serbuk kopi
  • 1 cawan air panas
  • 1 tin susu pekat manis*agak2 aa. xyah smpai 1 tin coz nnt kene diabetes :P
  • 1 tin susu sejat (bukan susu cair)*aku x letak pon. ok je jd nye ;)
  • 250g mentega*aku gune butter
  • 1 1/2 paket biskut Marie (berperisa biasa atau kopi atau kedua-duanya sekali)*aku gune 1 paket biskut marie julie's
  • 1 1/2 cawan nestum

Cara-cara

  1. Cairkan mentega dalam periuk. Jangan biarkannya bertukar warna ke coklat atau terbakar. Padamkan api.
  2. Masukkan serbuk koko, milo, kopi, air panas, susu pekat manis dan susu sejat. Gaul sehingga sebati.
  3. Campurkan nestum dan buka api sehingga ia mendidih.
  4. Biarkan ia menyejuk. Sementara itu, patah-patahkan biskut marie menjadi kepingan besar.*pelik ler... kalau pecah2kan jd kecik ke jd besa?? 1st time bace konpius lak aku :P
  5. Masukkan biskut marie ke dlm campuran di atas dan gaul. Tapi jangan terlalu kuat sampai biskut tu pecah-pecah.
  6. Lapik tin dengan plastic (clingfilm) dan masukkan campuran tadi kedalamnya. Mampatkan dengan sudu.
  7. Letakkan dalam peti sejuk (bukan freezer) selama beberapa jam. Lagi lama lagi bagus. Potong dan hidangkan
notes: recipe source from here.

7 comments:

@tune® said...

sile poskn ke umah aku dgn kadar seberape segera

eedany said...

alamak...kek fav. saya juga ni.

pernah try buat dulu...tapi terlalu lembut. Nak cuba lagi lahhh.

:)

eZa said...

eedany,
worth trying. mmg sodap! ;)

@tune,
aku email je la kat ko ek? aku attach kan skali ;)

Unknown said...

hmmmm .. hari tu tak sempat nak amik sekali kan .. :(
nanti bila free nak cuba buat lah .. harap menjadi .. sbb tgn aku ni bab kek mmg akan jadi bantat ..

Anonymous said...

mcm cocholate torte... sama je kan nama je lain

eZa said...

aida,
ni bkn nk kene bakar ke kukus... main campak2 je. sure jd 1 lah! ;)

yatie,
a'ah. same je, name je lain ;)

i'm Lina said...

aku pon sgt3 sukeeeeeeeeeeeee kek batik nih... tp aku tatau lak nama die "kek batik sarawak"...ngeeee~


**aku sedang free,baru nak ngabeskan baca entry ko..huhu